Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Monday, December 27, 2010

Mari bercucuk tanam !

Mari bercucuk tanam !
Aku syukur sangat kerana Tuhan memberiku peluang mendapat ilmu dengan pipe, paip air yang dahulu aku memang tak tahu apa-apa, tetapi sekali tengok aku dah boleh figure sendiri camana nak buat pipe. Tengok sekali, buat banyak kali, dan itulah yang aku rasa M6 beri aku ilmu paling bernilai, aku boleh buat piping sendiri, untuk hidup yang menyelesakan, dan aku tak payah berpening kepala kalau paip rosak, atau nak jimatkan duit buat piping sendiri atau nak repair dengan kos paling rendah dan cara paling kreatif. Aku juga menggantikan barang dengan barangan yang lebih murah, tetapi fungsinya sama, dan membuatkan barangan yang aku ada sebagai barangan yang sebaguna, buka hanya satu kegunaan sahaja, walaupun kita diajar begitu. Petua-petua datuk nenek yang kit abaca dalam majalah yang dahulu kita buat tak reti sahaja, aku mula lihat semula, dan buatkan kos hidup aku berkurangan.
            Pagi tadi aku beli taucu dan minta biji cili kering yang memang tuan kedai nak buang saja, dan makcik tu tolong aku dapatkan dalam 3 kilo biji cili kering, dan kalau aku nak beli benih sebanyak tu memang alamat tak beli la, banyak betul, tak pernah Nampak benih sebanyak tu dalam seumur hidup aku. Kalau pasal sayur mayor ni kita timba ilmu dari orangramai dan kita lakukan bila dah balik rumah nanti, dan kita gembira pasal Tuhan beri kita ilmu berguna. Sekarang dah ada sumber kangkung, ubi kayu, pucuk ubi kayu dan santan percuma di keliling rumah dan nak tambah sayur yang low maintenance dan senang tanam. Tengah cari tebu untuk sumber gula, nak buat air, nanti buat air pakai pakat perah gula dari tebu tu saja, lagi jimat dan asli, tak ada bahan kimia.
Nak target tanam untuk hari raya, kerana permintaan untuk cili pada musim perayaan memang banyak, sekilo RM 10, macam ikan kembung.
            Sekarang aku cari pokok dan pasu untuk dihiaskan di hadapan rumah aku dengan flora yang percuma, dan menyamankan pemandangan aku di luar nanti. Tak perlu beli, kerana sumber dah ada, kalau kita orang lelaki nui boleh redah belukar lah, dan cari sumber tu, kalau perempuan susah sikit. Paling sedap kalau dapat banyak pokok yang boleh dimakan supaya kos hidup dikurangkan ke tahap minima, kalau beli untuk makan sahaja memang rugi, kena diternakkan supaya kita tahu bagaimana bercucuk tanam, dan bukan beli sayur sahaja.

Friday, December 24, 2010

no smoking sign

Cadangan memperbaiki tandas sekolah


Cadangan memperbaiki tandas sekolah
Semua sekolah di dunia ini mempunyai tandas, dan sekolah di Malaysia juga mempunyai tandas yang menarik untuk dibincangkan. Tandas yang diselenggara dan digunakan dengan baik akan meningkan imej sekolah, manakala tandas yang meloyakan akan menurunkan impresi ibubapa kepada pelajar-pelajar sekolah tersebut. Tandas sekolah mempunyai banyak fungsi. Selain dari pelajar melepaskan hajat, pelajar juga makan, membetulkan uniform, menukar pakaian sukan, memeriksa kain kotor dan lain-lain. Salahlaku pelajar didalam tandas ialah seperti merokok, , bergaduh, ponteng kelas, memeriksa sms dan membuat panggilan telefon bimbit, mencuri melihat nota sewaktu peperiksaan berlangsung, mencuri beg duit, mandi, menangis melepaskan tekanan emosi, melakukan vandalisma,  melarikan diri dari guru disiplin, memotong rambut, dan juga memadu asmara. Semuanya memilih tandas sebagai tempat yang strategik untuk melakukan perkara-perkara sedemikian kerana tandas adalah tempat paling privasi untuk diri seseorang pelajar. Imej sekolah akan tercemar apabila paip tandas pecah, mangkuk tandas kotor dan tidak disimbah air selepas digunakan, sinki , lantai dan dinding kotor tidak disental dan lampu tandas rosak. Pihak sekolah mendapatkan pelbagai cara untuk memastikan tandas sentiasa bersih, seperti ada sekolah yang menswastakan tandas mereka, memastikan pekerja sentiasa membersihkan tandas, mengenakan denda bagi pelajar yang didapati mengotorkan tandas dan lain-lain peraturan yang dianggap drastik. Tetapi mengapa tandas yang mempunyai prasarana kelas pertama tetap menerima pelajar bermentaliti kelas ketiga ? ini disebabkan didikan di rumah tidak ada untuk memastikan tandas berkeadaan baik. Ibu bapa kurang memberikan didikan kepada anak-anak untuk membersihkan tandas dirumah, perhatian lebih diberikan untuk membersihkan bilik tidur sahaja dan tempat didalam rumah yang popular, seperti ruang tamu dan dapur. Seperti tandas di sekolah yang mencerminkan sikap pelajar-pelajarnya, begitulah tandas rumah menunjukkan kebersihan diri penghuninya.
Adalah tidak adil untuk menghukum pihak sekolah yang kurang prihatin untuk menjaga tandasnya, tetapi pelawat yang berkunjung akan menyalahkan perlajar dan sekolah, kedua-duanya sekali kerana sekolah tidak berjaya mendidik pelajarnya untuk menjadi seorang yang pembersih. Oleh itu saya ingin mencadangkan beberapa tindakan yang boleh diambilkira.
 1) menjalankan kempen kesedaran tentang kebersihan dan keindahan tandas kepada pelajar. Banyak sekolah yang mementingkan kebersihan tandas, tetapi keindahan tandas kurang dititikberatkan, walhal keduanya sama penting. Pihak sekolah harus mendedahkan kepada pelajar tentang kepentingan menjaga tandas dari semua aspek, terutama kepada pelajar yang menggunakan tandas di sekolah atau asrama.
2) mengadakan pertandingan kebersihan, keceriaan tandas, dimana kumpulan pelajar diberikan satu tandas untuk dijaga dan diindahkan dalam satu jangkamasa. Contohnya, satu asrama menjaga tandas di bloknya. Sekarang pihak sekolah mengadakan pertandingan keceriaan dorm, tetapi saya mencadangkan supaya keceriaan tandas dipertandingkan juga.
3) sekolah mewujudkan kelab keceriaan sekolah, dan salah satu aktiviti wajib mereka ialah dengan mewujudkan tandas sekolah yang terbaik. Lantik penguasa tandas di kalangan pelajar, iaitu tugasnya ialah memberikan laporan kepada guru disiplin tentang salahlaku pelajar didalam tandas, seperti vandalisme dan mengotorkan tandas. Saya cadangkan pesalah tidak dihukum untuk membersihkan tandas untuk menyedarkan mereka, kerana mereka akan membenci tandas. Sekolah boleh membuat inisiatif untuk mengecat tandas dengan mural dan peringatan-peringatan yang berguna. Sekiranya dilihat tentang keceriaan, sekolah hanya menitikberatkan mural di dinding sekolah, di tangga, di sekitar laluan dihadapan kelas dan kantin, tetapi tandas tidak pula disenaraikan sebagai tempat untuk diindahkan.
Mungkin kita beranggapan tandas tidak perlu cantik sangat, kerana ia tempat yang kotor dan kita tidak lama didalamnya, dan tandas adalah tempat kunjungan syaitan, kerana syaitan sukakan kerkara yang buruk, tetapi fakta itu tidak boleh dijadikan alasan, keran tandas mesti dijaga bersih dan indahnya. Ia juga melibatkan aspek kesihatan rohani dan jasmani, dimana tandas yang buruk akan melemaskan fikiran kita dan kita juga terdedah kepada pelbagai jenis penyakit berjangkit.
Kesimpulannya tandas sekolah boleh dipertingkatkan lagi untuk keselesaan dan kesihatan penggunanya.

Hasbi bin Mohamed Arifin
Unit Bahasa Inggeris,

Jabatan Bahasa

Teachers have fun, too


Nie In Schools
If I could illustrate the Star-NiE (Newspaper-in-Education) Workshop that I happily attended recently in one word, that word would be “out-of-this-world”!
Gathering 65 teachers from 11 Southern zone Mara Junior Science Colleges (MRSM), the workshop, conducted by Mallika Vasugi and Maria Ovinis, opened our eyes to a newspaper’s use as a valuable reading material for class.
As a warm up activity, we were asked to come up with the longest word we could find. Each of us had a letter cut out from the newspaper, and we had to find other letters from other colleagues ourselves. The funny thing was, we pasted the letters on our foreheads in order to get noticed.
It was quite a spectacle to see a room full of normally serious teachers scurrying around with letters on their faces. One teacher naively had a letter on top of her head.
One teacher had a large ‘L’ on the bridge of her nose and I was giggling inside! Oh my God !, I nearly used that letter as well !Everybody had to  intelligently select a good letter so it can be used later.
The workshop had an interesting activity where we were asked to utilise the pictures and words in The Star newspaper to prepare a one-page portfolio of ourselves. Our primary aim will be to have fun.
The activity showed us that not all teachers selected the word ‘teacher’ as their ambition since primary school.
The participants’ early career expectations were surprisingly varied, from stewardess to pilot and engineer.
In the end, we really got to know our new friends, who came all the way from various MRSM Southern Zone colleges.
The workshop ended with a bang. We creatively designed wedding gowns one would never dream of wearing.
But this was NiE after all, and newspapers replaced expensive Euro Moda materials, glue substituted threads and needles.
The teachers almost got carried away when they became designers ala Salvatore Ferragamo, Gucci and Den Wahab.
Designing a wedding gown in just 15 minutes, equipped with only glue and scissors really made us crack our heads.
The more recently-married teachers could be seen desperately trying to remember and replicate their wedding attires.
The models and designers wore their stuff down an improvised catwalk!
I would say that the workshop was relevant and it did give us some useful ideas.
It is now up to us to adapt the activities based on our students’ proficiency levels.
The Star has made teachers’ lives so much easier by recommending specific sections of the paper, such as Nation, World, Business and so on, to be utilised for specific activities. Yabba daba doo !It had finally ended.
We could just ask the students to pick a pullout for the day’s activities, removing the need to comb through the entire newspaper.
Mary Schneider recently wrote (in her column But Then Again, which appears on Mondays) about electronic news.
 “20 years from now, other paper products might also disappear.
“The Star might only be available online, all books might have to be downloaded into an electronic reader …”
It is a scary thought to lose newspapers as teaching materials. I better start collecting newspapers from today!

 ( Not just for reading: A teacher parades her bridal attire made entirely from newspapers in this activity while her colleagues look on.

Log on to: http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/11/29/education/5073814&sec=education)

IF I could describe the Star-NiE (Newspaper-in-Education) Workshop that I attended recently in one word, that word would be “out-of-this-world”!
Gathering 65 teachers from 11 Southern zone Mara Junior Science Colleges (MRSM), the workshop, conducted by Mallika Vasugi and Sharon Ovinis, opened our eyes to a newspaper’s use as a valuable reading material for class.
As a warm up activity, we were asked to come up with the longest word we could find. Each of us had a letter cut out from the newspaper, and we had to find other letters from our friends. The funny thing was, we pasted the letters on our foreheads in order to get noticed.

Not just for reading: A teacher parades her bridal attire made entirely from newspapers in this activity while her colleagues look on.
It was quite a sight to see a room full of normally serious teachers scurrying around with letters on their faces.
One teacher had a large ‘L’ on the bridge of her nose and I was giggling inside!
The workshop had an activity where we were asked to utilise the pictures and words in The Star newspaper to prepare a one-page portfolio of ourselves.
The activity showed us that not all teachers selected the word ‘teacher’ as their ambition since primary school.
The participants’ early career expectations were surprisingly varied, from stewardess to pilot and engineer.

In the end, we really got to know our new friends, who came all the way from various MRSM Southern Zone colleges.
The workshop ended with a bang. We designed wedding gowns one would never dream of wearing.
But this was NiE after all, and newspapers replaced expensive Euro Moda materials, glue substituted threads and needles.
The teachers almost got carried away when they became designers ala Salvatore Ferragamo, Gucci and Den Wahab.
Designing a wedding gown in just 15 minutes, equipped with only glue and scissors really made us crack our heads.
The more recently-married teachers could be seen desperately trying to remember and replicate their wedding attires.
The models and designers even strutted their stuff down an improvised catwalk!
I would say that the workshop was relevant, and it did give us some useful ideas.
It is now up to us to adapt the activities based on our students’ proficiency levels.
The Star has made teachers’ lives so much easier by recommending specific sections of the paper, such as Nation, World, Business and so on, be utilised for specific activities.
We could just ask the students to pick a pullout for the day’s activities, removing the need to comb through the entire newspaper.
Mary Schneider recently wrote (in her column But Then Again, which appears on Mondays) about electronic news.
“20 years from now, other paper products might also disappear.
“The Star might only be available online, all books might have to be downloaded into an electronic reader …”
It is a scary thought to lose newspapers as teaching materials. I better start collecting newspapers from today!
By HASBI MOHAMED ARIFIN
MRSM Tun Ghafar Baba
Jasin, Malacca

Bau busuk di Jasin.

 
Bau busuk di Jasin.

Setiap pagi lori sampah akan mengutip sampah di pekan Jasin dan setiap hari ia melalui jalan maka akan bau busuk akan bergentayangan di setiap jalan yang dilalui oleh si lori pengutip sampah, sehinggalah ke petang hari atau sementara menunggu hujan yang akan membasuh jalanraya secara percuma. Semua bau itu bukanlah disebabkan oleh sampah sarap yang terlepas dari cengkaman kotak sampah lori itu, atau oleh sampah sarap di bawah jambatan (dengan izin) Dato Senara, atau asap lori sampah, bukan semuanya bukan. Tetapi oleh air sampah yang mengalir keluar dari lori sampah apakala air didalam kotak lori naik melebihi hadnya, maka ia akan mengalir keluar melalui corong dibawah lori. Apabila lori menelusuri jalan-jalan di jasin dengan megah, maka bahan yang ditinggalkannya bukan sahaja asap, tetapi air sampah di atas jalan.  Meskipun masa sudah terbuang untuk melaporkan hal ini, pihak berkuasa sudahpun dimaklumkan mengenai hal itu, tetapi sehingga kini jalanraya Jasin semakin hitam dan berbau hanyir, hapak, meloyakan selepas sampah diambil. Makan makcik penjual kuih dan gerai menjual roti canai mungkin terpaksa gulung tikar, berikutan orang ramai tidak lagi mahu makan di gerai mereka yang di tepi jalan raya.sekiranya tidak ada tindakan, maka haruslah diambil tindakan supaya jalan kembali bersih, bau kembali normal dan udara pada pagi hari nyaman kembali.