Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Tuesday, November 20, 2012

Kenderaan Paling Pelik di Melaka

Apa kenderaan impian anda ?
Selalunya kita ada kenderaan impian, yalah yang paling mahallah yang ada kat dalam tv tuh. Tapi cuba kita tengok apa kenderaan tempatan yang ada di Malaysia, tapi tidak dijadikan kenderaan impian. Kalau buka tv tu yang dipaparkan yang baru dan canggih aja kan. Cuba tengok konteks di Malaysia baru kita boleh ukur baju di badan sendiri.
Dahulu ada seorang wakil direct selling MLM tanya aku, apa kenderaan impian anda, ia beza dengan kenderaan yang kita pakai sekarang nie, proton ke ni pakai sebab tak ada duit  , baru kita beli yang kita mampu.
Tapi kenderaan impian abang apa ? Kenderaan impian aku ialah Perodua Kancil ! Ya betul, walau aku pakai Avanza tapi di sudut hati aku minat Kancil yang jimat, spare part murah, ajar kita bersabar dll. Ingat tak masa belajar bawa kereta, Sekolah memandu pakai Kancil, isy senangnya masuk parking !
Tapi tu dulu, bila dah pindah Melaka nie, aku ada kenderaan impian yang lain. Kalau aku cakap pada orang MLM mesti dia tak boleh cari makan punya. Aku dulu buat MLM semua trick cara cakap nak jerat orang aku dah tahu. Memang pandai cakap aku nie, tapi dah taubat jadi cikgu, I am a teacher now, not a cheater huhu.
Anyway, kenderaan impian aku bukannya BMW (walau abang aku pakai BMW kelabu baharu, aku tak iri hati punya)atau Mercey atau Porsherilla, atau Audi. Itu kenderaan yang di iklankan. Inilah kenderaan impian aku : beca.
Ada berani, ada mampu nak beli dan guna kudrat sendiri bang oii. Aku ada satu basikal ‘tua’ mmg ak nafikan maintenance dia lebey renyah dari sebuah Motor EX5, peliks juga. Mungkin basikal aku basikal tempatan, so kualiti dia lawya punya la. Orang tua kat Jasin kayuh basikal steady aje, nampak koman kan, tapi tengok lutut kalau berlaga dengan lutut orang muda, retak lutut orang muda taw ! Lutut kami lebih kualiti ! Khusus untuk orang sudah berkahwin , amat bererti !
Tapi minat aku dah ke beca ni la, upgrade sikit dari basikal. Cuma di Jasin ni naik basikal pun kena sabar sebab dia beralun jalannya. Kalau di Tangkak atau Melaka, jalan dah rata. Di Melaka ni beca dia kena pakai lessen, takkan aku beli sendiri pun nak kena lessen kott, bukan nak niaga larr.Dahulu basikal di Melaka dan Johor ada lesen, seringgit setahun, tapi dah dimansuhkan. Sikit lagi, jalan pun kena ada lesen kasut baru naya. Duduk je tak payah bayar cukai. Heee.
Tengok dalam Internet satu beca harga RM 900. Emmm. Beli beca dapat basikal satu okey apa, kalau tak nak pakai becal letak la kat rumah, naik basikal aja. Aku rasa kayuh beca lebih senang dari basikal, sebab tak payah belen2 kan, slow pun dia tak jatuh. Tapi kalau aku beli nak simpan kat mana, dalam rumah boleh , buat perabot. Kemudian bawak kat Melaka, dengan anak-anak larat lagila nak kayuh. Otai-otai beca sure tengok pelik sebab aku bukan geng diaorang kann.kira BMW la kan, Beca Melaka Wow !
Anyway itulah kenderaan impian aku. Anda bagaimana ?

No comments :

Post a Comment