Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Sunday, August 4, 2013

Maksud tersirat dalam Pendekar Bujang Lapok ..



Ajarlah yang betul ...
Aku nak wawarkan kepada readers..
Siapa yang beri aku inspirasi jadi guru
Beliau sudah tiada
Beliau adalah Tan Sri P. Ramlee
Dalam banyak filim dia
Berkisar tentang pelakon, nujum,pendekar dll
Kerjaya yang aku paling rasa tusuk hati
Ialah kerjaya guru,cikgu
Cikgu oh Cikgu
Dalam cerita masam-maam manis
Dia tunjuk aksi cikgu yang tidur dalam kelas
Memang ada
Pelajar baca seorang-seorang sampai habis waktu  kelas
Memang ada
Buat kerja malam
Memang ada
...
Aku nak share
Apa yang aku dapat dalam cerita
Pendekar Bujang Lapok
Scene ni 13 tahun dah aku tengok
Tapi tahun ni baru dapat tangkap jelas
Apa guru besar cakap


Hmm aku pun tak tahu sebab dia sekali imbas aje
Tapi selepas aku faham adus
Memang menusuk jiwa ..

Cer lihat apa yang diejanya


Cikgu:Pakcik Dol cuba sebutkan perkataan ini
(Tunjuk kepada perkataan)

Pakcik Dol: Ba-wau-ra-nga, unta
Cikgu:Bukan unta
 

Ba-wau-ra-nga:Burung
?
Dua-dua salam tapi guru besar takla tegur kejap tu,
Kan
Nanti dia tegur la kot.

Ramlee: Pandai Cikgu tu mengajar ye
Cikgu besar:Pandai? Lain dieja lain dibaca

Sebenarnya ba-wau-ra-nga: Borang
Sama macam Alif-wau-ra-nga, orang,kan.
Kalau burung:
Ba-wau-ra-wau-nga

Masa scene P.Ramlee and the gang masuk kelas sebelah, pun
Anda masih boleh dengar kelas sebelah belajar.
Hehee...



No comments :

Post a Comment