Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Sunday, March 17, 2013

Strategi mengajar kelas Peralihan


Strategi mengajar kelas Peralihan.

 

Pertama kali aku mengajar kelas peralihan ialah semasa tahun 2011, waktu itu aku baru tahu ada kelas bukan aliran perdana seperti kelas peralihan dan pendidikan khas. Dulu aku ajar sekolah sains mana aku tahu semua nih. Masa itu aku menggantikan orang, lagilah students tak nak ikut cakap aku.

 

Tahun lepas 2012 aku ajar juga kelas remove nih. Pengalaman manis aku ialah seorang pelajar paling nakal dan tak ikut cakap aku perbaiki attitudenya dan dapat 90 % ver dalam exam pertengahan tahun. In fact, dia daoat highest.

 

Masa ku ajar kelas tu, paling pening , sampai pengetua masuk kelas aku dua kali nak urusksn sendiri pelajar, dia samakan ss remove aku macam binatang kat zoo, pekh, menusuk hati betul. Bising dan padat.

Tahap kelas remove aku ni macam melukut di tepi gantang.

Memang memula aku tak perasan, tapi bila aku lihat layanan orang terhadap kelas peralihan ni, baru aku boleh nampak, mereka diketepikan.

1.      Hak mereka untuk ke perpustakaan dinafikan- tidak digalakkan bawa pelajar ke library.

2.      Mereka tidak dipilih untuk mana-mana pertandingan atau persembahan sekolah.

3.      Dalam jadual waktu exam pun jadual kelas remove sering ‘ ehh terlupa lahh’’

4.      Ucapan perhimpunan pun tak address tak ada, sering saja...” dari tingkatan 1 hingga tingkatan 6”..

5.      Mereka sering dicap ponteng sekolah jam 1.20 pm tak tau ke mereka mmg balik jam 1.20 pm ?

6.      Program NILAM tak masukkan mereka, sakit hati betul, aku dah penat-penat buat NILAM, dikatakan, pelajar remove tak termasuk dalam program NILAMlah. MMg tak ada peluang nak jadi rakan pembaca langsung.

 

Memang nakal tu tahap berani matilah, ss aku bergaduh mmg biasa, mmg muka bilik disiplinlah.

So, aku tekad ajar dan bawa pelajar ini kepada hak, aku pejuang hak pelajar peralihan , I’m a nature loverrr.

 

Nak ajar memang susah.

Pertama kali aku sampai dalam kelas tu ialah tutup semua pintu, (dulu kelas aku ada 4 pintu)

Then aku lihat 1 daun pintu dah tercabut, depa terajang, aku halang pakai desk.

Mereka akan faham perasaan kita, tapi tak  faham apa yang kita cakapkan.

Kalau kita jerit,

Sit down or I will cane you right away

Mereka faham sit down aja.

Mereka akan diam

Kalau kita jerit, “

Sit down, I’m going to the canteen after this ! “

Mereka akan diam juga.

 

Tahun lepas aku tak akan gariskan apa yang aku tulis, aku akan bulatkan saja.

Kalau kita garis, mereka akan garis juga.

Tapi tak ada pembaris, then mereka akan rentap pembaris siapa-siapa saja.

Then bergaduhlah.

 

Jangan beri ejaan yang susah-susah, nanti mereka akan salah, dan akan guna liquid paper,

Mereka akan rentap juga.

 

Aku akan tulis sama macam apa yang aku nak mereka tulis dalam buku mereka.

Jangan beri mereka dekat dengan meja guru, nanti mereka akan ambil barang kita (curi).

Then, kita tercari-cari barang, like a fool.

 

Kalau pintu terbuka aja, masa kita tulis kat white board tu, mereka akan lari keluar, so irritating.

No comments :

Post a Comment