7.0
KESALAHAN DALAM KONSEP BAHAGI
2.1
Pelajar tidak menuliskan angka kosong pada hujung jawapan
Kosong
mempunyai nilai, ialah adalah satu konsep yang penting dalam Matematik. Dalam
nombor 400, nombor kosong selepas angka 4 memberitahu kolum sepuluhan itu
kosong dan kosong di kanannya memberitahu kolum unit itu juga kosong.
Satu-satunya kolum dengan nilai adalah kolum ratusan. Pelajar mungkin
menuliskan angka 400 sebagai 4 sahaja, dan itu adalah satu kesalahan. Tidak ada
apa caa untuk menunjukkan kolum di sebelah kanan itu tidak ada nombor. Pelajar
tidak boleh memberitahu apa beza antara 19801 dari 1981 kalau kosong itu berada
di sana.
Pelajar
fikir kosong tiada nilai, seperti melihat kosong berdiri dengan sendirinya.
Mereka fikir angka 00j ika diletakkan selepas 3 menjadi 300 sama nilainya
apabila dile\takkan sebelum 3, menjadi 003. Kesalahan pertama dilihat pada
soalan pertama, dimana ‘0’ tidak dituliskan. Jawapannya ialah pada permainan
membahagikan, dimana jawapannya perlu disusunkan. Angka 0 diwakili oleh
butang-butang, dan bukannya angka 0 diatas kad kiu.
2.2
Pelajar membahagikan nombor kecil dengan nombor besar.
Pelajar
membahagikan nilai nombor pertama dengan pembahagi melibatkan dua digit. Mereka
tidak memahami nombor satu digit tidak boleh dibahagikan seperti itu. Apabila
mereka mendapat soalan seperti 1526 / 20, mereka melakukan 15/20. Jawapannya
ialah 5. Apabila mereka meneruskan prose situ, mereka bahagikan 52 dengan 40,
iaitu nombor daraban yang paling hampir dengan 20 iaitu 20 X 2=40.
8.0
AKTIVITI
8.1
Pelajar tidak menuliskan angka kosong pada hujung jawapan
Pelajar
membentuk kumpulan berempat. Mereka diberikan kad kiu yang mempunyai nombor.
Pelajar akan diberikan empat soalan bahagi. Bermula dengan soalan pertama, guru
beritahu semua kumpulan jumlah kad yang mempunyai nombor dan symbol yang akan
digunakan. Semua nombor mesti digunakan dan disusun menggunakan cara biasa yang
diajarkan.
Mereka diberikan kajian kes. Contohnya mereka
diberikan 2640/12. Mereka diberikan lima kad mempunyai angka kosong setiap
satunya, lima kad mempunyai angka 2 setiap satu dan tiga kad kad mempunyai
angka 4 setiap satu. Tiga kad lagi mengandungi symbol – (tolak).
8.2
:Padankan Saya !
1. Pelajar
diajarkan kepada kepentingan melaksanakan operasi bahagi dengan cara yang biasa
, iaitu dari atas ke bawah.
2. Mereka
ditunjukkan satu contoh cara membahagikan nombor tiga digit kepada nombor dua
digit.
3. Guru
memberitahu akan permainan membahagi, dimana mereka tidak boleh menggunakan
pensel dan kertas untuk selesaikan masalah, tetapi hanya susunkan kad yang
diberikan. Mereka diberi kad-kad dan lima soalan bahagi. Guru memberitahu
kad-kad yang akan digunakan dan mereka ketepikan kad yang tidak digunakan.
4. Mereka
selesaikan masalah dengan menyusun kad nombor dan symbol.
5. Guru
memantau aktiviti.
Potong
kad-kad ini
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
4
|
4
|
4
|
|
|
Simbol
bahagi yang akan digunakan:
÷
|
÷
|
÷
|
Kumpulan
pelajar diberikan soalan-soalan yang memerlukan satu nombor atau angka kosong
di akhir jawapannya:
1. 4000
÷4 =
2. 2000÷4=
3. 100÷4=
4. 500÷5=
Pelajar
susun kad mengikut cara biasa
8.2
Pelajar membahagikan nombor kecil dengan nombor besar.
8.2.1 Aktiviti Zippopo
1. Mereka diberi semua kad nombor, tapi mereka diberi satu kad lebih
bertanda ‘X’. Kita letakkan kad X ditempat dimana tidak ada nombor. Kad ini mengelakkan
pelajar meletak apa-apa nombor di tempat kosong itu. Salah satu cara ialah guru
sendiri letakkan kad X itu sebelum pelajar menjawab soalan.
2. Mereka tidak memahami bagaimana nombor satu digit boleh
dibahagikan dengan nombor dua digit. Ia seperti mereka mahu memungkinkan ini
terjadi. Apabila mereka lihat 230 dibahagikan kepada 25, mereka hanya tolak 23
dengan 25 (23-25), dan meletakkan jawapan sebagai 2. Ini membuatkan proses seterusnya
menjadi salah. Penyeleswaiannya ialah tentukan nombor apa yang boleh
ditolakkan. Mereka pilih nombor dari kategori A untuk dibahagikan dengan nombor
di kategori B.
8.2.2 Aktiviti Panahan Kilat
1) Guru menunjukkan kepentingan menolak dengan betul.
2) Lukis anak panah untuk tunjukkan nombor apa dayang boleh
dibahagikan kepada nombor di kategori B.
Contoh:
A B
5 7
14 16
30 10
3) Mereka memilih satu nombor dari kategori A dengan kategori B dan
tuliskan soalannya seperti dibawah:
a) 30 / 10=
b) 14 / 7=
9.0PENAMBAHBAIKAN
9.1Pelajar
tidak menuliskan angka kosong pada hujung jawapan
Ingatkan pelajar bahawa kosong punyai nilai, dan penting untuk
meletakkan kosong di tempatnya. Kosong sebelum satu nombor tiada nilai, tapi
jika diletakkan selepas satu nombor, ia mempunyai nilai. Arahkan pelajar
menyelesaikan masalah di papan hitam.
9.2
Pelajar membahagikan nombor kecil dengan nombor besar.
Sewaktu
mengajar, tekankan kepada pelajar satu nombor yang mempunyai satu digit tunggal
tidal boleh dibahagikan kepada satu nombor dua digit. Guru memberikan soalan
mudah yang melibatkan pembahagian satu nombor dengan satu nombor, dan dua
nombor dengan dua nombor. Murid membuat kerja berkumpulan.
10.0 KESIMPULAN
Selepas melaksanakan langkah-langkah
mengajar operasi mendarab, saya melihat perubahan yang baik didalam keputusan
peperiksaan mereka. Minat pelajar bertambah untuk belajar matematik. Saya cadangkan cara berikut kepada guru yang
lain, diharapkan cara ini membantu pelajar dari kelas lain juga. Pada masa yang
sama guru mengajar pelajar sifir kerana ia perkara penting.
Ia mengambil masa yang lama
untuk murid menguasai kemahiran membahagi dengan tepat. Dalam satu operasi
bahagi, murid mesti menghafal sifir dan cara menolak dengan betul, kerana
ketiga-tiga operasi wujud dalam satu penyelesaian masalah.
RUJUKAN
1. Dr
Mahmood Othman. (2011).HMBT3103 Teaching
Mathematics in Year Four. Kuala Lumpur . Open University Malaysia
2. Wan
Yusof Wan Ngah et al. (2005). Mathematics
Teachers Guidebook Year 4. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka
terbaik
mengajar pendaraban.
Salah
satu kesalahan pelajar ialah mereka
tidak tahu bilangan hari dalam satu minggu atau hujung minggu sama ada angka
itu adalah 5,7 atau 2. Kesalahan ini terlihat dalam soalan kajian kes yang
menggunakan frasa hujung minggu.
Terma-terma
itu dipersembahkan dalam kad kiu, dan ia diambil dari soalan kajian kes.
Contohnya, Ali mempunyai 235 keping setem, dan dia memberikan setem itu sama
rata kepada tiga orang adik-adiknya. Berapa setem seorang adik dapat ?
The
terms are presented on cue cards, and they are extracted from case study
questions. For example,
Ali
has 235 stamps and he gives them equally to his three siblings. How many does
one has?
Memberikan
dengan sama rata:
Memberikan
dengan sama rata
|
Pelajar-pelajar diberikan empat keeping kad
yang mempunyai satu symbol iaitu campur (+), tolak (-), darab (X) dan bahagi
(/). Mereka menunjukkan kepada kelas apa symbol yang dimaksudkan dengan
‘memberikan dengan sama rata’.
Contoh
kedua:
Encik
Hakimi menghadiahkan RM 5 kepada 5 orang anaknya. Berapa ringgit seorang anak
dapat ?
No comments :
Post a Comment