Seorang
guru perlu tahu ilmu semantik. Para pendidik sahajalah yang dapat menyaring dan
menyampaikan ilmu bahasa kepada pelajar, berdasarkan ilmu linguistic yang
didapati dalam Huraian Sukatan Pelajaran. Robert Lado pernah berkata bahawa
untuk menjadi guru bahasa, bukan sahaja kebolehan bercakap bahasa itu
diperlukan, tetapi mesti mampu untuk mengasing-asingkan dan menunjukkan pelbgai
unsur dalam bahasa tersebut. Dia mesti tahu preskripsi bahasa tersebut, fakta
linguistik akan bahasa ibu pelajar supaya dia dapat tahu masalah pelajar dalam
mempelajari bahasa yang guru ajarkan itu.
Bidang
semantik memberikan makna kepada perkataan yang digunakan oleh guru. Guru harus
cekap mencari atau mengetahui makna leksikal sesuatu perkataan. Guru perlu tahu
bahawa sesuatu perkataan itu sudah melalui proses gramatisasi atau tidak. Guru
perlu dapat menghuraikan imbuhan di tengah kata dasar seperti gemuruh dan
kerlip dan menambahkan imbuhan berkerlipan, sekiranya ada keperluan untuk
mengajarkan imbuhan tersebut. Jika mahu mengajarkan murid untuk membuat ayat
menggunakan makna leksikal iaitu makya yang terdapat didalam kamus sahaja, guru
perlu tahu penggunaan perkataan yang dibolehkan antara “Kaki
saya sakit kerana terlalu lama berjalan” dan ” Saya melihat kaki langit”.
Begitu juga dengan ayat-ayat yang melepasi jangkauan pemikiran guru yang
diberikan oleh pelajar masa masa kini. Oleh itu, guru yang cukup ilmu leksikal
boleh memperbetulkan kesalahan pelajar dan menunjukkan cara yang betul untuk
menggunakan makna leksikal.
Perkembangan teknologi maklumat masa kini sedang member pelajar
dengan pelbagai maklumat yang betul dan salah. Method memberikan maklumat itu
yang datangdlam bentuk ayat dan perkataan memberikan input kepada pelajar akan
kepelbagaian makna untuk sesuatu perkataan yang didengari atau diketahuinya
melalui media massa. Perkataan-perkataan yang digunakan memberi makna yang
berbeza mengikut pengalaman dan minat pelajar. Untuk memberikan makna yang
tepat kepada pelajar, guru perlu mengetahui pelajar menghadapi kesukaran
memilih makna yang tepat untuk diletakkan kepada perkataan yang diajarkan.
Sebagai guru dinamik yang pela kepada perkembangan pelajar, guru perlu tahu
mencari makna asosiatif contohnya. Apabila disebut tablet, seorang guru lama
mungkin fikirkan ubat-ubatan, tapi pelajar berfikir gajet terbaharu Samsung.
Pengetahuan tentang makna asosiatif yang seiring dengan perkembangan semasa
juga telah memasukkan perkataan-perkataan yang baharu kedalam kamus bahasa
Melayu. Juga, guru perlu tahu untuk
menggunakan perkataan yang mempunyai sedikit makna asosiatif dengan dunia luar,
untuk membantu pelajar mendapatkan makna yang tepat dan untuk menjimatkan masa
kelas. Jika guru tidak mengambil pengetahuan semantik yang berevolusi ini,
makan pelajar akan mengambil masa yang lama untuk mempelajari makna perkataan
yang baharu. Juga, didalam pemilihan kata nama yang sesuai, seorang guru juga
perlu tahu makna perkataan yang digunakannya. Semantik dan Sosiologi Semantik ialah
satu bidang yang berkaitan dengan sosiologi. Penggunaan kata tertentu dapat
dikaitkan dengan kelompok satu masyarakat. Contohnya, guru yang mengajar
pelajar membuat ayat menggunakan perkataan perempuan dan wanita pasti tahu
kelompok pertama adalah anak-anak muda, manakala kelompok kedua merujuk kepada
golongan yang sudah berumur, lagipun itu lebih sopan.
Dalam menjelaskan penggunaan kata nama dan kata kerja yang
pelbagai, suka saya katakana terdapat 6,000 bahasa manusia yang wujud, dan
setiap satu bahasa mempunyai relativity butiran leksikalnya yang sendiri. Oleh
itu pengetahuan guru tentang perbendaharaan katanya perlu ditambah dari semasa
ke semasa. Dalam menjelaskan maksud, seorang guru yang hanya tahu jenis beras
perang dan beras putih pasti mengelirukan anak muridnya yang berasal dari
keluarga penanam padi, kerana pada pengalamannya, terdapat pelbagai jenis beras
putih mengikut kualiti dan rasanya. Oleh itu, guru seharusnya mengetahui
latarbelakang pelajarnya dan juga sentiasa mempelajari ilmu semantik yang
sentiasa berkembang. Ini penting untuk menjelaskan dengan panjang lebar akan
berjenis-jenis makna untuk satu perkataan semudah ‘beras’.
Dalam mengajar subjek komsas atau sastera, guru menghadapi cabaran
menjelaskan konteks iaitu keadaan masa dan tempat watak utama, terutamanya
apabila watak itu berada diluar lingkungan kehidupan pelajar yang mempelajari
novel itu. Konteks yang dipilih oleh penulis dicipta agar dekat pada kehidupan
pelajar supaya mereka dapat memahami situasi. Namun, tidak semua latarbelakang
pelajar itu sesuai untuk memahami konteks novel dengan mudah. Oleh itu terjadi
salah faham dengan konteks yang cuba diketengahkan oleh penulis. Tugas guru
ialah membuat penyesuaian kepada caa pengajaran supaya mereka dapat mengetahui
situasi masa dan tempat, dan selepas itu mereka dapat memahami dengan mudah
konteks cerita. Guru yang tahu konteks akan dapat mencari makna kontekstual
yang tepat. Didalam mengajar perbendaharaan kata, guru yang mengajar perlu
memperkenalkan murid kepada makna kontekstual dengan mudah dan dalam masa yang
ditetapkan. Guru yang arif tentang makna konteks dapat mengajar murid tentang
konteks yang berbeza untuk satu perkataan dan murid dapat faham satu persatu.
Contoh terbaik ialah kisah seorang pendeta yang hanya boleh
bercakap satu perkataan sahaja dalam satu hari. Apabila dia diajukan soalan,
“Jika kurang senaman dan banyak makan, penyakit apa yang mudah
kita dapat ?”
“Apa nama
sebenar untuk kuntum bunga pisang ?”
“Apa
panggilan untuk orang yang sangat kita kasihi?”
Jawapannya
ialah jantung. Tiga soalan, tetapi mengandungi tiga konteks berbeza untuk satu
jawapan yang sama.
Ilmu semantik juga digunakan didalam mengajar imbuhan. Satu perkataan dasar yang dipetik dari kamus
memenag satu makna leksikal, dan jika ia melalui proses gramatisasi maka
maknanya berubah. Satu contoh yang mahu
diketengahkan ialah gramatisasi menggunakan morfim yang kecil iaitu imbuhan
awalan tengah dan akhiran. Kata makan diertikan sebagai tidak sengaja apabila
“Salleh termakan nasi saya punya” dan berbeza dengan perkataan memakan. Guru
yang mahu mengajarkan muridnya mesti arif dengan proses ini yang setiap
perkataan mesti diterangkan maknanya.
Pengetahuan
semantik buat guru lebih yakin dengan makna yang diajarkan kepada pelajar.
Jika pelajar bertanya soalan berkaitan
makna atau asal usul perkataan tanpa imbuhan, seperti kemenjadian,
kebertanggungjawaban, kenapa ada dua imbuhan awalan,guru dapat jelaskan.
Untuk
menjadi sebuah bahasa yang bergerak maju, bahasa Melayu menerima pengaruh yang
besar dari bahasa asing terutama dalam kosa kata. Pengaruh paling awal adalah
bahasa Sanskrit. Hasil dari penyebaran agama Islam, bahasa Melayu yang dekat
dengan orang melayu juga menerima sejumlah besar kosa kata dari bahasa Arab. Dalam
kaitannya dengan alam semantik dan profesion perguruan, kerapkali guru terjumpa
kosa kata yang tidak diajarkannya. Kosa kata yang asing ini tidaklah semuanya
salah, tetapi ia datang dari filem dan cerita televisyen. Oleh itu, guru
mestilah mempersiapkan diri untuk menapis perkataan yang tidak sepatutnya
ditulis dalam sebuat karangan. Guru perlu tahu kosa kata umum bahasa melayu,
bahasa serumpun dan bahasa asing yang betul. Didalam kosa kata bahasa Melayu,
terdapat kosa kata ambilan dari pelbagai bahasa dan guru perlu tahu apa kosa
kata ambilan tersebut, yang datang dari bahasa Inggeris, Cina atau Portugis.
Kebelakangan ini filem banyak menggunakan perkataan ambilan dari bahasa Cina,
akan tetapi guru harus terima perkataan yang termaktub didalam Kamus Dewan
Edisi Terbaharu dan menolak perkataan dari bahasa rojak. Sebagai asasnya,
didalam karangan, terdapat banyak kosa kata ambilan, contohnya perkataan flu,
influenza, virus, sistem, hakikat dan tetapi yang campuran dari bahasa
Inggeris, Arab dan Sanskrit. Contohnya:
Flu
datang dari virus influenza. Penyakit ini dikenali sebagai penyakit dalam
sistem pernafasan, tetapi hakikatnya, penyakit ini menjejaskan sistem tubuh
badan.
|
Kesimpulannya, dengan ilmu semantik
yang cukup, guru dapat membezakan dengan jelas, iaitu dapat memberikan
contoh-contoh ayat yang menggunakan makna semantik tersebut. Guru juga dapat
kenalpasti, melalui ayat yang pelajar tuliskan ketepatan makna yang ingin
digunakan. Dengan ini pengajaran akan jadi lebih mudah dan menjimatkan masa.Guru
hanya perlukan sedikit usaha untuk mempelajari ilmu semantik yang perlu
diteruskan sehingga akhirnya.
No comments :
Post a Comment