Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Monday, December 20, 2010

Homeroom Berlian 3 !


Aktiviti HR Berlian 3.

Pada 31 Januari 2010 Homeroom Berlian 3 telah mengadakan satu trip ke Mahkota Parade bertujuan meraikan hari ulangtahun Nadzirah yang ke 17. Majlis dilangsungkan di Kenny Rogers . ada banyak pengajaran yang boleh didapati dari aktiviti tersebut.sebelum itu kita bermain bowling di satu pusat sukan. Permainan tersebut menunjukkan ahli yang tidak pernah bermain bowling juga boleh merasai keseronokan permainan tersebut. Kami bertolah dari sekolah paa jam 10.30 pagi, diiringi oleh cikgu Hasbi sebagai penasihat Homeroom. Sesampainya di Melaka, kelihatan jalanraya sesak kerana hari itu adalah hari cuti kelepasan umum.
Kami bersiar-siar dan melawat kedai buku untuk membeli buku. Kemudian kami memutuskan untuk bermain boling dan selepas itu cikgu Hasbi turut serta. Selepas itu, kami ke kedai buku semula untuk mencari judul buku dan hadiah untuk Nadzirah.  Kemudian kami ke Kenny Rogers dan menjami selera, menyanyikan lagu Happy 17th Birthday to Nadzirah. Kami memesan makanan seperti ayam (menu utama) dan makan secukupnya. Selepas itu kami bertolak pulang jam 5.30 pm jalan masih sesak dengan kereta. Kami tiba jam 7 petang.antara nilai-nilai murni yang kami dapat ialah:
1.      Berkongsi kehidupan dan peluang yang dikecapi dengan orang lain.
2.      Belajar menghargai masa, dengan menghormati masa yang orang lain telah berikan untuk kita.
3.      Menghargai pendapat orang lain supaya dapat mencapai kata sepakat untuk Berlian 3 24 karat.
4.      Menghargai kewujudan rakan-rakan dihadapan dan mewujudkan rasa saling saling hormat menghormati sesame rakan sebaya , berkongsi pengalaman dan menerima pendapat orang lain.
5.      Bersedia menerima kekurangan diri dan membuat perubahan kea rah yang lebih baik.
6.      Berazam supaya hidup hari ini lebih baik dari semalam.
7.      Kesihatan mental dan fizikal penting untuk kesejahteraan ahli HR, bukan untuk menelaah sahaja tetapi harus seimbang.
Kesimpulan.
Trip kami ini menjadikan kami pelajar yang mempunyai nilai murni yang kami akan ingat sentiasa, kerana nilai didapati dari pengalaman hidup dan pembacaan. Trip seterusnya dapat mengajar kami erti berdikari dan menjadi manusia sempurna.

No comments :

Post a Comment