Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Monday, December 27, 2010

Mari bercucuk tanam !

Mari bercucuk tanam !
Aku syukur sangat kerana Tuhan memberiku peluang mendapat ilmu dengan pipe, paip air yang dahulu aku memang tak tahu apa-apa, tetapi sekali tengok aku dah boleh figure sendiri camana nak buat pipe. Tengok sekali, buat banyak kali, dan itulah yang aku rasa M6 beri aku ilmu paling bernilai, aku boleh buat piping sendiri, untuk hidup yang menyelesakan, dan aku tak payah berpening kepala kalau paip rosak, atau nak jimatkan duit buat piping sendiri atau nak repair dengan kos paling rendah dan cara paling kreatif. Aku juga menggantikan barang dengan barangan yang lebih murah, tetapi fungsinya sama, dan membuatkan barangan yang aku ada sebagai barangan yang sebaguna, buka hanya satu kegunaan sahaja, walaupun kita diajar begitu. Petua-petua datuk nenek yang kit abaca dalam majalah yang dahulu kita buat tak reti sahaja, aku mula lihat semula, dan buatkan kos hidup aku berkurangan.
            Pagi tadi aku beli taucu dan minta biji cili kering yang memang tuan kedai nak buang saja, dan makcik tu tolong aku dapatkan dalam 3 kilo biji cili kering, dan kalau aku nak beli benih sebanyak tu memang alamat tak beli la, banyak betul, tak pernah Nampak benih sebanyak tu dalam seumur hidup aku. Kalau pasal sayur mayor ni kita timba ilmu dari orangramai dan kita lakukan bila dah balik rumah nanti, dan kita gembira pasal Tuhan beri kita ilmu berguna. Sekarang dah ada sumber kangkung, ubi kayu, pucuk ubi kayu dan santan percuma di keliling rumah dan nak tambah sayur yang low maintenance dan senang tanam. Tengah cari tebu untuk sumber gula, nak buat air, nanti buat air pakai pakat perah gula dari tebu tu saja, lagi jimat dan asli, tak ada bahan kimia.
Nak target tanam untuk hari raya, kerana permintaan untuk cili pada musim perayaan memang banyak, sekilo RM 10, macam ikan kembung.
            Sekarang aku cari pokok dan pasu untuk dihiaskan di hadapan rumah aku dengan flora yang percuma, dan menyamankan pemandangan aku di luar nanti. Tak perlu beli, kerana sumber dah ada, kalau kita orang lelaki nui boleh redah belukar lah, dan cari sumber tu, kalau perempuan susah sikit. Paling sedap kalau dapat banyak pokok yang boleh dimakan supaya kos hidup dikurangkan ke tahap minima, kalau beli untuk makan sahaja memang rugi, kena diternakkan supaya kita tahu bagaimana bercucuk tanam, dan bukan beli sayur sahaja.

No comments :

Post a Comment