Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Wednesday, December 15, 2010

Petua-petui


Hari ini saya berkongsi amalan pelik tapi benar diamalkan oleh orang yang suka menngamalkan petua yang kita tidak pernah dengar jauh sekali amalkan, tetapi untuk yang melakukannya ada kesan yang diperolehi. Amalan ini berkaitandengan cara makan.

Minum setengah jam selepas makan, elakkan minum air sebelum semasa makan atau selepasnya kecuali selepas setengah jam, ini akan memudahkan perut membuat penghadaman secara maksimum kerana, asid gastrik masih pekat dan kau-kau, oleh itu makanan akan dihadam dengan sempurna, kalau dah minum air, asid akan cair sikitlah.

Kalau nak minum selepas makan, ada satu lagi cara, dan ada juga mendapat manfaatnya, aiitu ia mengajar kita menyayangi makanan dan akan menghabiskannya sehingga menjilat jari. Semua orang jijik dengan amalan ini, tetapi jika dilakukan, ada kesan yang besar. Kala nak buat pun, hanya berseorangan, sebab orang satu rumahpun tak sanggup, kecuali mereka yang sekepala dengan anda, tapi dia bukan khurafat, Cuma janggal kalau dibuat depan orang. Anda mesti minum air kosong, kalau air perisa, kurang sesuai. Selepas makan, anda mesti basuh tangan, tetapi jangan ke paip, sebaliknya gunakan air kosong yang anda sediakan untuk membilas tangan kanan anda didalam pinggan anda atau pinggan lauk yang sudah kosong. Kalau anda minum air perisa, kurang sesuai hendak membasuh tangan, kerana ia air suci tapi tak menyucikan. Selepas makan mesti anda hendak minum, kan, jeng jeng jeng.

Anda tuang kembali air basuhan tangan kedalam gelas dan minum air tersebut. Ye ke ni ? Anda sendiri yang rasa jijik bila membaca petua kuno ini, dan fikirkan jika anda melakukannya buat kali pertama. Bagaimana dengan orang yang melihatnya, pasti akan angkat kaki dan tak akan duduk makan dengan anda, Mungkin akan ada, kalau dah housemate, tapi akan makan cepat-cepat dan duduk depan tv.

 Sebenarnya, dari segi hukum, apa yang anda makan dan minum itu semua halal. Sisa nasi di tangan itu, nasi yang anda makan juga sebentar tadi. Air kosong itu, air minuman anda, Cuma yang tidak sanggup ialah terma air basuhan tangan itu.

Ada berani ? Apa kesannya, ialah tidak sedikitpun makanan akan tertinggal, kerana semua sudah dibilas bersih ‘kroet-kroet’ dengan air, dan tangan bersih. Ia menjimatkan air, dan masa, dan mengajar anda tidak meninggalkan walau sehelai nasipun di dalam pinggan. Seperti yang saya kata tadi, ia adalah petua yang tidak pernah kita dengar, malah otai-otai kampungpun tak pernah dengar. Kalau buat ni untuk yang sudah berkahwin, pasti isteri-isteri akan rajin masak lagi, pasal isteri malas masak pasal selalu tak habis makanan dan lauk, tapi dengan amalan ni konfem isteri anda akan tersenyum girang lihat pinggan lauk-pauk licin seperti dijilat.

No comments :

Post a Comment