PENGAKAP 32 MAKTAB RENDAH SAINS MARA
MRSM TUN GHAFAR BABA
TAHUN 2008/2009
No. 8 Carta Organisasi AJK
|
| ||||||
| ||||||
| ||||||
No.9 SENARAI TUGAS
1. Penasihat
· Menghadiri kursus manikayu dalam masa dua tahun menjadi penasihat pengakap.
· Menjadi orang tengan pengakas jasin 32 dengan pengakap luar dalam mengendalikan program.
· Menjadi penasihat badan beruniform
· Menyelaras aktiviti beruniform
· Memastikan aktiviti berjalan lancar
· Mengiringi pelajar sekiranya ada aktiviti di luar maktab
· Mengesahkan surat yang melibatkan kebenaran penasihat
· Menguruskan hal-hal lain yang berkaitan pengakap dari semasa ke semasa
2. Presiden
· Menentukan sama ada pertemuan akan diadakan atau tidak (dibatalkan sekiranya bertembung dengan program-program maktab yang lain
· Mengendalikan pertemuan sekiranya penasihat tidak dapat menghadirkan diri
· Memastikan perjalanan pengakap lancar
· Merancang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan oleh pengakap
3. Timbalan Presiden
· Membantu presiden dalam memastikan perjalanan pengakap lancar
· Membantu apa-apa program yang akan dijalankan oleh pengakap
· Merancang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan oleh pengakap
4. Setiausaha
· Menulis laporan kelab setiap pertemuan (mingguan)
· Mengambil kedatangan ahli pengakap
· Menguruskan segala surat yang melibatkan kelab sama ada dengan pihak maktab atau luar
5. Bendahari
· Menjaga hal ehwal kewangan kelab
· Mengutip yuran kelab
· Memastikan setiap ahli membayar yuran pengakap
6. Ajk
· Membantu apa-apa program yang akan dijalankan oleh pengakap
· Memastikan setiap program lancar
No. 11 Rancangan Strategik dan Pelan Tindakan
No.14 SKEMA KERJA KHUSUS KO – KURIKULUM
1. Nama Kursus: PENGAKAP
2. Kod Badan : 32
3. Penasihat : Hasbi bin Mohamed Arifin, Zulhakim, Mohd Zaki b Mohd Shah
4. Kategori Pelajar: Tingkatan 4 dan 5
5. Bilangan ahli kelab : 37 orang
6. Kepentingan Kursus:
a. Memberi pendedahan kepada pelajar tentang aktiviti pengakap merangkumi aktiviti pengakap remaja, pengakap diraja (King’s Scout). Pelajar juga didedahkan dengan kemahiran kendiri seperti memasak, kraftangan, perkhemahan, ikatan tali, gadgets dan komponen dalam satu uniform pengakap. Pelajar didedahkan dengan pertubuhan pengakap yang sudah bertapak sekian lama.
2. Misi pengakap ialah untuk menyumbang kepada pendidikan kanak kanak hingga selama-lamanya, melalui system bernilai yang diasaskan dari Undang-undang pengakap, untuk membina dunia yang lebih baik dimana seseorang ahli itu memainkan peranan didalam masyarakat.
3. [pelajar didedahkan dengan aktiviti pengakap didalam pengajian tingkatan 4 dan 5.
4. Pelajar dibentuk untuk menjadi derdikari, penyokong nilai-nilai murni, bertanggungjawab dan komited.
- Pelajar dibentuk untuk mendapatkan satu sistem nilai diasaskan dengan prinsip-prinsip spiritual, sosial dan peribadi .
8. Ringkasan Kursus:
Kursus ini akan membentuk pelajr menjadi seorang yang sempurna sifat dari segi jasmani, rohani, intelektual dan emosi.
9. Kandungan Kursus:
(Sila rujuk lampiran)
10. Kaedah Pertemuan dan Latihan:
i. Perjumpaan rasmi pada setiap hari Khamis, di Dewan Laksmana jam 3.15 petang.
ii. Aktiviti dan latihan bersama ahli pengakap.
iii. Buat masa ini, kelab Kulintangan tidak menggunakan khidmat jurulatih luar. Oleh itu, latihan bergantung kepada pengajaran daripada senior kepada junior.
iv. Guru penasihat akan bertugas secara giliran pada setiap minggu.
11. Penilaian:
i. Kehadiran dan disiplin: 80%
ii. Keaktifan: 10%
iii. Jawatan yang disandang: 10%
12. Rujukan:
i. Guru berpengalaman
ii. Buku rujukan
iii. Pesuruhjaya dan penolong Pesuruhjaya Pengakap Daerah Jasin.
iv. Jadual daripada Penyelaras Ko-Q (Jadual Berpusat)
No.18 Tarikh Mesyuarat dan laporan / Minit Mesyuarat
(Sila rujuk lampiran)
No. 20 Laporan aktiviti beserta gambar, tajuk, tarikh dan lokasi
Tahun Rujukan: 2008
Tajuk: | Tarikh/ Masa: | Kedatangan | Tempat |
Perjumpaan Sulung Pasukan Pengakap | 29 Februari 2008, 9 malam | 49/49 | Dewan Selera |
Pengutipan Yuran untuk Kem | 9 malam Mac 2008 | 49/49 | Dewan Selera |
Taklimat kem Pengakap | 10 Mac 2009 | 49/49 | Dewan Selera |
Perkhemahan Pengakap | 14, 15 dan 16 Mac 2009 | 47/49 | Tapak Khemah Tan Chay Yen Bukit Katil |
Mengemas Khemah dan Alatan | 22 Mac 2009 | 18/49 | Dewan Laksamana |
Perbincangan Jamuan Perpisahan | 26 Mac 2008 | 49 | Dataran Cendikiawan |
Perbincangan Jamuan Perpisahan | 30 Mac | 20 | Dewan Laksamana |
Jamuan Perpisahan | 4 April | 49 | Kafeteria |
Taklimat Pengakap DiRaja | 23 April | 49 | Dewan Selera |
Perbincangan Perancangan Jualan | 26 April | 51 | Dewan Selera |
Buku Log Pengakap DiRaja | 2 Mei | 8 | Dewan Laksamana |
Tahun Rujukan: 2009 | | | |
Water activity | 5 Februari 2009 | 12 | Dewan Selera |
Isyarat sulit pengakap | 19 Februari 2009 | 24 | Dewan Selera |
Pengambilan ahli baru tingkatan 4 | 16 April 2009 | 40 | Dewan Bendahara |
Taklimat ahli baru berkenaan Jambori Pengakap | 30 April 2009 | 40 | Dataran Cendikiawan |
No.25 Rancangan / Program / Aktiviti sepanjang tahun (ikut bulan)
(Rujuk lampiran)
No. 26 Kejayaan (MRSM, MARA, Daerah, Negeri, Kebangsaan)
1. Pengakap menyertai Jambori Pengakap Melaka Bandaraya Warisan Dunia ke 7.
2. King’s Scout telah berjaya dilahirkan pada tahun lepas sebanyak 15 orang dan kini pengakap sebanyak 9 orang menjalani ujian pentarafan King’s Scout. (Sila rujuk lampiran untuk senarai peserta King’s Scout.)
3. Menyertai pertandingan Pengakap MRSM seMalaysia tahun 2008 dan mendapat tempat ketiga untuk kawad kaki dan johan keseluruhan.
No. 27 Kursus / Seminar / Bengkel / Mesyuarat & salinan surat (MRSM, MARA, Daerah, Negeri, Kebangsaan )
a. Guru penasihat dihantar menghadiri kursus Manikayu peringkat 1,2 dan 3 pada tahun lepas dan berupaya menjalankan aktiviti kepada pelajarnya.
b. Guru penasihat bermesyuarat bersama majlis pesuruhjaya Persekutuan Pengakap Malaysia.
No.28 Sijil, Anugerah, Surat Penghargaan- (Maktab, Jabatan, Unit, Individu).
· (Tiada)
No 29 Masalah dihadapi- Kaedah cara selesai
Masalah yang dihadapi ialah surat selalu sampai lewat, baik untuk panggilan ke mesyuarat, penyertaan ke perkhemahan, aktiviti yang pengakap negeri anjurkan, panggilan ke kursus manikayu sampai lewat. Oleh itu, penasihat selalu berhubung dengan pesuruhjaya pengakap dan timbalan pesuruhjaya pengakap untuk mendapat maklumat awal.
Keduanya ialah Dokumentasi selalu diambil lewa, dengan setiausaha yang tidak membuat laporan tentang program, maka laporan program tidak dibuat segera. Oleh itu, setiausaha telah diberitahu untuk membuat laporan dengan kadar segera.
Masalah penasihat juga penting, dimana penasihat keluar dan masuk dari pengakap, dan pengakap tidak mempunyai penasihat perempuan, untuk membuat aktiviti seperti water activity. Untuk tahun 2009, hanya pengakap lelaki sahaja yang akan diambil. Penasihat juga tidak ada kursus yang member maklumat tentang pengakap. Banyak guru keluar masuk dari pengakap, dan ini menjejaskan aktiviti pengakap. Jika ada kursus, maka guru yang sudah berkeluarga sukar untuk keluar bercamping berhari-hari.
Persekutuan Pengakap Malaysia yang menghadapi krisis tahun lepas juga perlu diambilkira. Persekutuan Pengakap Malaysia telah mengeluarkan garis panduan yang baru untuk kursus Manikayu,1, 2 dan 3, dan membatalkan kursus manikayu yang telah dihadiri pada tahun 2008. Ini bermakna guru wajib MENGULANG kursus, walaupun beliau lulus. Masalahnya, guru tidak mungkin akan dapat meluangkan masa seperti tahun lepas, untuk menghadiri kursus sedemikian rupa pada tahun ini, kerana pihak sekolah akan query, mengapa kena hadiri kursus yang sama.
No. 30 Inovasi – Ciptaan dan kelainan – laporan dan gambar
· (Tiada)
No comments :
Post a Comment