Pages

Introduction

Hello and Good Day Everybody !
I am a new teacher in the school named Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Bendahara. This school is situated in Jasin, Melaka.
I am accepted to be one of the Guru Sandaran Terlatih (GST) here. There are 10 of us, my batch joined the schools in 27th June 2011.
In this blog, I share with you my experience and great things that are happening to me in the school.
There are also notes and things for good English class usages, so feel free to browse them whenever there are gaps between classes.
My mentor here is Hajjah Zaorah and she has been guiding me to be a better English teacher.
Thank you !
.
In this blog, I have uploaded
Literature lesson plans for form 4 and 5
working papers, reports after programmes, yearly uniform body reports, weekly reports, sponsorship letters, sample of memos and thank you notes, short stories and others.



Happy teaching, teachers !
Here is a good link to English Materials:

http://www.ppdjasin.edu.my/unitakademik/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54

Pengikutku, Sila jadi pengikut untuk blogs saya !

Saturday, December 18, 2010

Conth Laporan Tahunan Pengakap


PENGAKAP 32 MAKTAB RENDAH SAINS MARA

MRSM TUN GHAFAR BABA

TAHUN 2008/2009


No. 8  Carta Organisasi AJK

PENAUNG

DR MARYAM BT MD SALLEH
 
 


           








Text Box: NAIB PRESIDEN 1
NUR BASIRAH

,Text Box: NAIB PRESIDEN 2
MOHD AZRIQ B RAMLI




SETIAUSAHA 2
MOHD NAQIUDDIN B ABD AZIZ
 




BENDAHARI 2
UMMIE HARTINI
 

BENDAHARI 1
MAHADZIR
 




 



























No.9   SENARAI TUGAS

1.    Penasihat
·       Menghadiri kursus manikayu dalam masa dua tahun menjadi penasihat pengakap.
·       Menjadi orang tengan pengakas jasin 32 dengan pengakap luar dalam mengendalikan program.
·       Menjadi penasihat badan beruniform
·       Menyelaras aktiviti beruniform
·       Memastikan aktiviti berjalan lancar
·       Mengiringi pelajar sekiranya ada aktiviti di luar maktab
·       Mengesahkan surat yang melibatkan kebenaran penasihat
·       Menguruskan hal-hal lain yang berkaitan pengakap dari semasa ke semasa
2.    Presiden
·       Menentukan sama ada pertemuan akan diadakan atau tidak (dibatalkan sekiranya bertembung dengan program-program maktab yang lain
·       Mengendalikan pertemuan sekiranya penasihat tidak dapat menghadirkan diri
·       Memastikan perjalanan pengakap lancar
·       Merancang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan oleh pengakap
3.    Timbalan Presiden
·       Membantu presiden dalam memastikan perjalanan pengakap lancar
·       Membantu apa-apa program yang akan dijalankan oleh pengakap
·       Merancang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan oleh pengakap
4.    Setiausaha
·       Menulis laporan kelab setiap pertemuan (mingguan)
·       Mengambil kedatangan ahli pengakap
·       Menguruskan segala surat yang melibatkan kelab sama ada dengan pihak maktab atau luar
5.    Bendahari
·       Menjaga hal ehwal kewangan kelab
·       Mengutip yuran kelab
·       Memastikan setiap ahli membayar yuran pengakap
6.    Ajk
·       Membantu apa-apa program yang akan dijalankan oleh pengakap
·       Memastikan setiap program lancar



No. 11 Rancangan Strategik dan Pelan Tindakan

No.14     SKEMA KERJA KHUSUS KO – KURIKULUM

1.  Nama Kursus:                PENGAKAP
2.  Kod Badan :                    32
3.  Penasihat :                      Hasbi bin Mohamed Arifin, Zulhakim, Mohd Zaki b Mohd Shah
4.  Kategori Pelajar:           Tingkatan 4 dan 5
5.  Bilangan ahli kelab :    37 orang

             
6.  Kepentingan Kursus: 

a.     Memberi pendedahan kepada pelajar tentang aktiviti pengakap merangkumi aktiviti pengakap remaja, pengakap diraja (King’s Scout). Pelajar juga didedahkan dengan kemahiran kendiri seperti memasak, kraftangan, perkhemahan, ikatan tali, gadgets dan komponen dalam satu uniform pengakap. Pelajar didedahkan dengan pertubuhan pengakap yang sudah bertapak sekian lama.

2.    Misi pengakap ialah untuk menyumbang kepada pendidikan kanak kanak hingga selama-lamanya, melalui system bernilai yang diasaskan dari Undang-undang pengakap, untuk membina dunia yang lebih baik dimana seseorang ahli itu memainkan peranan didalam masyarakat.
3.    [pelajar didedahkan dengan aktiviti pengakap didalam pengajian tingkatan 4 dan 5.

4.    Pelajar dibentuk untuk menjadi derdikari, penyokong nilai-nilai murni, bertanggungjawab dan komited.

  1. Pelajar dibentuk untuk mendapatkan satu sistem nilai diasaskan dengan prinsip-prinsip spiritual, sosial dan peribadi .
   

8.  Ringkasan Kursus:

Kursus ini akan membentuk pelajr menjadi seorang yang sempurna sifat dari segi jasmani, rohani, intelektual dan emosi.

9.  Kandungan Kursus: 

(Sila rujuk lampiran)

10.  Kaedah Pertemuan dan Latihan:

i.                 Perjumpaan rasmi pada setiap hari Khamis, di Dewan Laksmana jam 3.15 petang.
ii.               Aktiviti dan latihan bersama ahli pengakap.
iii.             Buat masa ini, kelab Kulintangan tidak menggunakan khidmat jurulatih luar. Oleh itu, latihan bergantung kepada pengajaran daripada senior kepada junior.
iv.             Guru penasihat akan bertugas secara giliran pada setiap minggu.


11.  Penilaian:

            i.  Kehadiran dan disiplin:                          80%
            ii. Keaktifan:                                                 10%
            iii. Jawatan yang disandang:                     10%


12.  Rujukan:

i.                 Guru berpengalaman
ii.               Buku rujukan
iii.             Pesuruhjaya dan penolong Pesuruhjaya Pengakap Daerah Jasin.
iv.             Jadual daripada Penyelaras Ko-Q (Jadual Berpusat)    



No.18       Tarikh Mesyuarat dan laporan / Minit Mesyuarat        

(Sila rujuk lampiran)


No. 20                     Laporan aktiviti beserta gambar, tajuk, tarikh dan lokasi
Tahun Rujukan: 2008

Tajuk:
Tarikh/ Masa:

Kedatangan
Tempat
Perjumpaan Sulung Pasukan Pengakap
29 Februari 2008,
9 malam
49/49
Dewan Selera
Pengutipan Yuran untuk Kem
9 malam
Mac 2008
49/49
Dewan Selera
Taklimat kem Pengakap
10 Mac 2009
49/49
Dewan Selera
Perkhemahan Pengakap
14, 15 dan 16 Mac 2009
47/49
Tapak Khemah Tan Chay Yen Bukit Katil
Mengemas Khemah dan Alatan
22 Mac 2009
18/49
Dewan Laksamana
Perbincangan Jamuan Perpisahan
26 Mac 2008
49
Dataran Cendikiawan
Perbincangan Jamuan Perpisahan
30 Mac
20
Dewan Laksamana
Jamuan Perpisahan
4 April
49
Kafeteria
Taklimat Pengakap DiRaja
23 April
49
Dewan Selera
Perbincangan Perancangan Jualan
26 April
51
Dewan Selera
Buku Log Pengakap DiRaja
2 Mei
8
Dewan Laksamana
Tahun Rujukan: 2009




Water activity
5 Februari 2009
12
Dewan Selera
Isyarat sulit pengakap
19 Februari 2009
24
Dewan Selera
Pengambilan ahli baru tingkatan 4
16 April 2009
40
Dewan Bendahara
Taklimat ahli baru berkenaan Jambori Pengakap
30 April 2009
40
Dataran Cendikiawan


No.25        Rancangan / Program / Aktiviti sepanjang tahun (ikut bulan)
(Rujuk lampiran)


No. 26       Kejayaan (MRSM, MARA, Daerah, Negeri, Kebangsaan)

1.    Pengakap menyertai Jambori Pengakap Melaka Bandaraya Warisan Dunia ke 7.

2.    King’s Scout telah berjaya dilahirkan pada tahun lepas sebanyak 15 orang dan kini pengakap sebanyak 9 orang menjalani ujian pentarafan King’s Scout. (Sila rujuk lampiran untuk senarai peserta King’s Scout.)

3.    Menyertai pertandingan Pengakap MRSM seMalaysia tahun 2008 dan mendapat tempat ketiga untuk kawad kaki dan johan keseluruhan.


No. 27       Kursus / Seminar / Bengkel / Mesyuarat & salinan surat (MRSM, MARA, Daerah, Negeri, Kebangsaan )
a.     Guru penasihat dihantar menghadiri kursus Manikayu peringkat 1,2 dan 3 pada tahun lepas dan berupaya menjalankan aktiviti kepada pelajarnya.

b.    Guru penasihat bermesyuarat bersama majlis pesuruhjaya Persekutuan Pengakap Malaysia.

No.28        Sijil, Anugerah, Surat Penghargaan- (Maktab, Jabatan, Unit, Individu).
·       (Tiada)

No 29                      Masalah dihadapi- Kaedah cara selesai

                                 Masalah yang dihadapi ialah surat selalu sampai lewat, baik untuk panggilan ke mesyuarat, penyertaan ke perkhemahan, aktiviti yang pengakap negeri anjurkan, panggilan ke kursus manikayu sampai lewat. Oleh itu, penasihat selalu berhubung dengan pesuruhjaya pengakap dan timbalan pesuruhjaya pengakap untuk mendapat maklumat awal.
                                 Keduanya ialah Dokumentasi selalu diambil lewa, dengan setiausaha yang tidak membuat laporan tentang program, maka laporan program tidak dibuat segera. Oleh itu, setiausaha telah diberitahu untuk membuat laporan dengan kadar segera.
Masalah penasihat juga penting, dimana penasihat keluar dan masuk dari pengakap, dan pengakap tidak mempunyai penasihat perempuan, untuk membuat aktiviti seperti water activity. Untuk tahun 2009, hanya pengakap lelaki sahaja yang akan diambil. Penasihat juga tidak ada kursus yang member maklumat tentang pengakap. Banyak guru keluar masuk dari pengakap, dan ini menjejaskan aktiviti pengakap. Jika ada kursus, maka guru yang sudah berkeluarga sukar untuk keluar bercamping berhari-hari.
                                 Persekutuan Pengakap Malaysia yang menghadapi krisis tahun lepas juga perlu diambilkira. Persekutuan Pengakap Malaysia telah mengeluarkan garis panduan yang baru untuk kursus Manikayu,1, 2 dan 3,  dan membatalkan kursus manikayu yang telah dihadiri pada tahun 2008. Ini bermakna guru wajib MENGULANG kursus, walaupun beliau lulus.  Masalahnya, guru tidak mungkin akan dapat meluangkan masa seperti tahun lepas, untuk menghadiri kursus sedemikian rupa pada tahun ini, kerana pihak sekolah akan query, mengapa kena hadiri kursus yang sama.

No. 30       Inovasi – Ciptaan dan kelainan – laporan dan gambar

·       (Tiada)




No comments :

Post a Comment